El- och hästkrafter i upplyftande förening!
Bildtext: El- och hästkrafter i upplyftande förening!

7 OKTOBER 2020

På vägen till jobbet de senaste dagarna, ja man hinner faktiskt upptäcka en hel del på den ändå förhållandevis korta sträckan, såg jag att man via en kranbil håller på att måla om övergången mellan Mimerverkstaden och B26. Byggnad 26 byggdes en gång i tiden 1953 som en ytbehandlingsanläggning, så då passar det ju alldeles utmärkt att övergången nu får ett nytt ytskikt. Dessutom har den rengjorts med vatten så där har vi återigen en koppling till Lillån, och då även den brunn som fanns bara några meter från sagda kranbil.

Nu får det mig osökt att börja tänka på låten ”Down to the Well” av mitt absoluta favoritband, vars namn på svenska närmast blir de små skogsväsen som har en tendens att dansa på ängarna i skymning eller gryning, och till böndernas lycka utan att skada betesmarken, fast det är säkrast att inte låta sig dras med i dansen…

Nu fanns det ju inte någon skog i detta kvarter, för marken här är ju som bekant gammal sjöbotten precis som i hamnen där koggen jag tidigare har berättat om hittades. Är lite lustigt ibland hur allt hänger ihop på något vis…tror jag börjar få lite kläm på hur min hjärna är kopplad, så jag kanske inte är så knäpp ändå… 😊

Västerås brukar benämnas som vaggan för landets elindustri, men till det epitetet vil jag även lägga till, kranindustri. För hela två av stadens företag, och säkert med hjälp av ett tredje, har tillverkat kranar av alla möjliga slag som har används runt om i hela världen. Kort sagt har produkter för att lyfta och flytta tunga grejor och även människor en lång, och tror jag för många okänd historia här i stan.

Först ut på plan var Asea som nere i Sigurdverkstaden mellan järnvägen och hamnen, nu hamnar vi där igen trots att jag är en hopplös landkrabba, tillverkade kranar, traverser och hissar av alla möjliga slag. Ja listan skulle bli så lång att ni skulle få scrolla i flera minuter för att ta er igenom den, eller vad sägs om svängkranar, stenkranar, bockkranar, hamnkranar, däckskranar, traverser, telfrar, personhissar och gruvspel alltså gruvhissar, bara för att nämna några exempel i högen.

Senare gjorde man också rulltrappor i alla fall 1961 till bland annat Stockholms tunnelbana, och som utflyttad Stockholmare har jag fortfarande ett svagt minne av att det stod ASEA på den lilla plattan man alltid, i någon halv sekund, väntade in nästa trappsteg på när man skulle gå ombord för att rulla upp eller ner och ta tricken, alltså åka tunnelbana som är ett alldeles för långt ord för en Stockholmare att ens tänka på att säga.

Något decennium innan, alltså 1951, så startade en uppfinnare vid namn Elis Lindén en industri ute på Hälla här i stan. I en jätteverkstad där så tillverkades fram till 1980-talet hela 6 265 byggkranar av företaget som är mest känt som ”Lindénkranar”. Här kan man säga att det nog var i stort sett den enda typ av kranar som Asea inte tillverkade, så det fanns en ledig nisch som företaget framgångsrikt fyllde. Jag tror man utan att dra några sagor lugnt kan säga att det nog knappast fanns en enda byggarbetsplats under miljonprogrammet där det inte stod minst en Lindénkran och lyfte byggelement. Det gick till och med att montera dom mitt i ett höghus eller bropelare som tornkranar för att sedan skarva på och flytta dom uppåt vartefter som byggnaden tog höjd.

I arkivet finns det som ni redan har räknat ut ett antal tusental bilder på sagda lyftprodukter, och till min stora glädje så har vi även konstruktionsritningarna på mikrofilm över Lindénkranars verkstad i staden, som fortfarande finns kvar. Här har vi också ett exempel på i samarbete lokalproducerade produkter, för jag har hittat en broschyr från Asea där deras styrsystem för just Lindénkranar presenteras, och det skulle förvåna mig väldigt mycket om inte koppartråden i dess ledningar upp i kranarna kom från Metallverken. Där hittar vi det tredje av stadens företag som antagligen i alla fall indirekt varit i kranbranschen. Tänkte att denna lite som Lillån dolda industrihistoria kunde vara lite upplyftande för oss alla i dessa tider.

Metallverken och Lindénkranar finns inte längre, men Aseas arvtagare ABB tillverkar vad jag vet i alla fall fortfarande med framgång gruvspel, alltså det maskineri som hissar gruvkorgar upp och ner. Tänk vad glada gruvdrängarna i Sala silvergruva genom seklen skulle ha varit om de hade haft sån teknik, för då hade nog åkturen upp och ner i gruvan blivit lite jämnare än med gruvspel där hisskraften kom från hästar. Här börjar jag höra låten ”Levitate me” med samma band som i början av hälsningen, som förövrigt inspirerade en generation av blivande musiker. För utan det bandet skulle inte tre västkustgrabbar ha gjort musik som i grunden kom att omforma världens musikscen. ”Oh well, whatever, nevermind”, och som man säger resten är historia, och en del av vårt kulturarv. Se där ett till band som ni kan luska ut namnet på om ni vill.

Kvar från Västerås storhetstid som krantillverkare så finns det i gamla hamnen fortfarande en hamnkran från förra seklets början, och vad jag har förstått så används många av de kranar och hissar som tillverkats i stan fortfarande på alla möjliga platser världen över. Fast i Stockholms tunnelbana så tror jag det finns andra rulltrappor nu för tiden, men så har jag hört att de krånglar jämt också…

I Mimerverkstadens bottenvåning, där ju vi finns nu, fanns det faktiskt två traversbanor på typ 5 meters höjd som löpte längs hela lokalen, alltså lika långt som huset. Nu skars båda ned då verkstaden förvandlades till museer, annars hade det nog blivit lite svårt att inreda kontoret med en bastant järnräls i brösthöjd längs väggarna, men det skulle i alla fall ha varit ett utmärkt ställe att ha en massa växter på… 😊

PS. Svaret på förra musikfrågan är de båda sten- och järntunga banden ”Rammstein” och ”Metallica”. Till förra veckans absoluta höjdpunkter räknas helt klart de ”Västerås-bakelser” som en av våra vänner på Konstmuseet med den äran bakade, och som dokumenterat kakmonster så var kakorna, trots namnet, jättegoda! Vill du veta hur de blev så smarriga så kolla in hur de bakades fram på våra sociala medier. Får se det kanske kommer fler recept på nåt i kommande hälsningar, finns ju även annat man kan koka ihop än sånt som är ätbart. DS.





Västeråskranen som byggt typ alla höghus och betongbroar. Bildtext: Västeråskranen som byggt typ alla höghus och betongbroar.

Living on the edge, på Lillåns strand. Bildtext: Living on the edge, på Lillåns strand.

Person- och varuhiss modell äldre. Bildtext: Person- och varuhiss modell äldre.

Vår egen trogna lyftkraft. Bildtext: Vår egen trogna lyftkraft.

Fönster mot nästa utställning, bygge pågår. Bildtext: Fönster mot nästa utställning, bygge pågår.